Persoonlijke hulpmiddelen

Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

U bent hier: Home / Na de brand / Instanties / Energie en water

Energie en water

Gas, water en elektriciteit worden keurig afgesloten door de betreffende instanties direct na de brand.

Waarschijnlijk is dat gebeurd na opdracht van Salvage. Vervolgens contact opnemen met de energieleverancier en het waterleidingsbedrijf.

Essent, nemen wij energie bij af en wij waren niet voornemens dit te veranderen. Dus bellen. Natuurlijk via een callcentrum. Er wordt in eerste instantie geschokt gereageerd en men is vol begrip dat het niet mogelijk is om de meterstanden op te nemen. Maar verder blijkt dat alles op de automatische piloot verder gaat met de bijbehorende vergissingen. Lees en huiver.

Twee (2) weken voor de brand zijn door de netbeheerder Enexis de meterstanden opgenomen en is de eindafrekening door Essent opgemaakt. De eindafrekening is op de dag van de brand door ons ontvangen. Eerste vraag natuurlijk, kunnen jullie die twee weken niet middelen? Ja dat kan wel, maar dat kan pas nadat we de meterstanden niet doorgegeven hebben! Hoe geef je de meterstanden niet door? Door alle brieven, aanmaningen, sms berichten en e-mail te negeren net zo lang tot ze het opgeven. Daarna pas wordt het dreigement uitgevoerd om de standen te schatten. Vooralsnog moet je natuurlijk wel de voorschotten blijven betalen op het oude en nieuwe adres.

1ste gesprek. In het eerste gesprek met het callcentrum worden we geholpen door een begripvolle aardige jongeman die álles voor ons zou regelen. Prima.

2e gesprek. Daags daarna ontvang ik de bevestigingsmail voor het nieuwe contract. Leveringsadres: Gieterstraat 4! Ja dat was dus zojuist afgebrand. Bellen: o wat vervelend voor u, duizend maal excuses we zullen het onmiddelijk rechtzetten.

3e gesprek. Het nieuwe contract wordt opgestuurd naar Gieterstraat 4 en ook hier weer als afleveradres ingevuld! Weer bellen: o wat vervelend voor u meneer. Ik kijk het nog een keer na, ja inderdaad de adressen zijn verwisseld. Ik pas het onmiddelijk aan. Deze keer krijg ik geen bevestiging, nog per mail nog per post. Tot op heden geen contract ontvangen.

Overigens was deze dame wel heel erg behulpzaam. Zij bood aan zelf om zelf wel even de eindstanden te verzinnen. Ze noemde een paar getallen op met de mededeling zullen we dat er dan maar van maken? Ik vertelde haar dat die getallen mij niets zeiden en onmogelijk kon bepalen of dat redelijk was omdat ik a: de laatste standen niet bij de hand had en b: ik niet weet hoeveel energie ik in een week gebruik. Nou dat was geen probleem dan maken we er wel een paar honderd minder van! Op mijn vraag echter hoe ik later zou moeten verklaren hoe ik aan deze standen gekomen was moest zij het antwoord schuldig blijven.

Ook hier ben ik weer verbaast dat er nog steeds stroom uit het stopcontact komt.

Dan nog het water. Waterleidingmaatschappij Drenthe. Geen callcentrum maar een ouderwetse sacherijnige telefoniste. Levering aan het nieuwe adres was zo gepiept. Maar de meterstand voor het oude adres. Nee, middelen doen we niet aan. Huis tot aan de grond afgebrand? Geen boodschap aan. De opruimers/slopers moeten de meter maar uit het verbrandde puin halen.

Wordt vervolgt.

Gas, water en elektriciteit worden keurig afgesloten door de betreffende instanties direct na de brand.