Persoonlijke hulpmiddelen

Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

U bent hier: Home / Members / frank / Strafport

Strafport

Briefkaart ontvangen van postnl. Iemand heeft te weinig postzegels op een brief geplakt, of ik even wil bijbetalen.

Geen probleem natuurlijk. Vroeger kreeg je gewoon de brief met daaraan vastgehecht een kaartje met het verzoek een paar postzegels op te plakken en dit terug te sturen. Kan nog steeds.

Tegenwoordig echter kan het ook elektronisch, via een website. De kaart is echter een voorbeeld van hoe communicatie met een klant niet zou moeten. Beetje slordig voor een bedrijf waarvan communicatie de kernactiviteit is.

Het begint al met de aanhef: "U heeft onvoldoende gefrankeerde post verstuurd of ontvangen". Verstuurd of ontvangen? Wat is het nu, of krijgen afzender en ontvanger allebei zo'n kaart?

Daarna: "Wij begrijpen [...] daarom hebben we het desbetreffende poststuk toch doorgestuurd". O ja, waar is dat poststuk dan (als ik de ontvanger zou zijn)?

Daarna: "Post verstuurd? Ontvangt u alleen deze portokaart? Dan heeft u mogelijk on- of ondergefrankeerde post naar het binnenland of buitenland verstuurd." Ja, dat weet ik dus niet. Postnl blijkbaar ook niet. En dan het woord "mogelijk", dus het zou niet zo hoeven te zijn. Daarna "binnenland of buitenland", ja duh... ik heb post naar Mars gestuurd, nou goed!

Volgend kopje: "Post ontvangen? U heeft inmiddels een poststuk ontvangen dat niet of onvoldoende is gefrankeerd of u ontvangt het poststuk morgen." Dat weten ze bij postnl dus blijkbaar ook niet.

Dus: ik heb mogelijk een onvoldoende of niet gefrankeerd poststuk ontvangen of verzonden en als u het ontvangen zou hebben dat ontvangt u dit vandaag of morgen. Snappie?

Maar gelukkig staat er een link op het kaartje: U kunt het desbetreffende poststuk eerst bekijken op postnl.nl/betalen. Dat zou een heleboel verhelderen. Ik wordt doorgestuurd naar https://www.postnl.nl/zakelijk/betalen/# (ben blijkbaar een zakelijke klant). Ik hoef alleen maar de code van 17 tekens die op het kaartje staat met mijn postcode in te voeren. De code staat wel in een font waarbij het volkomen onduidelijk is wat nullen en O's zijn, en enen en I's, maar na een paar keer proberen lukt dat wel. Ook hier gaat vormgeving voor functionaliteit. Ik klik op verstuur en dan...

...krijg ik het poststuk nog steeds niet te zien maar wel deze foutmelding(en) (ingekort):

warning: rename(sites/secure2.dataonline.nl.porteninn...
[...]
...orteninnen/porteninnen.module on line 141.

Bij elkaar zo'n 8 regels tekst. Verderop kan ik nu wel zien dat het poststuk aan mij geadresseerd was. Maar ja, ik weet nog steeds niet over welk poststuk het gaat en of ik het nu wel of niet ontvangen heb.

OK, behulpzaam als ik ben besluit ik op de site een contactformulier te zoeken zodat ik de websitebeheerder kan inlichten over deze fout. Het formulier:

  • ik moet mijn hele hebben en houwen invullen. Ik zit echter niet te wachten op nog meer spam omdat postnl nu ineens denkt dat ik klant ben.
  • het onderwerp past niet in de lijst van onderwerpen, alles over post en pakketten, maar niets over de site zelf. Ik kies dus voor "overig"
  • ik moet mijn bedrijfsnaam invullen (verplicht veld). Ik ontvang deze post niet als bedrijf. Ik kies voor "ik ben een consument".
  • krijg een nieuw formulier maar dan kan ik niet meer voor het onderwerp "overig" kiezen!

 

Conclusie: het interesseert postnl blijkbaar geen bal of hun site goed werkt, waarom zou het mij dan interesseren? Lijkt een beetje op de site van OV-Chipkaart, Qbuzz etc. Worden uitbesteed aan grote bedrijven, en daarna niet meer naar omkijken. Geen enkele reflectie, vormgeving voor functionaliteit.

Nou ja, ik ben tenminste weer een tijdje van de straat geweest. Ben alleen een beetje nieuwsgierig van wie het poststuk nu was.

Briefkaart ontvangen van postnl. Iemand heeft te weinig postzegels op een brief geplakt, of ik even wil bijbetalen.